Jedyny taki wiadukt

poniedziałek, 11 marca, 2013
Author : admin

Kiedy pada hasło „zabytki”, to najczęściej mamy na myśli zamki, pałace, obiekty sakralne i wszystko to, co związane z czasami rycerzy, średniowiecznymi religiami i renesansową sztuką. Nie można jednak zapominać, że zabytki to także pierwsze obiekty użyteczności publicznej, to także konstrukcje mechaniczne, jakie budowano wedle myśli technologicznej minionych epok. Jednym z takich najbardziej zapominanych, ale niesamowicie wartościowych obiektów jest wiadukt kolejowy w Szczecinie Podjuchach. Dziś mało kto wie, że jest to jedyny wciąż działający i używany zwodzony most kolejowy w Europie i jeden z dwóch takich na świecie.Sam most wybudowany został w połowie XIX wieku przez Niemców, którzy inwestowali w wielką linie kolejowa na trasie Szczecin – Wrocław. Oczywiście wraz z biegiem lat wiadukt ten był przebudowywany i remontowany, kiedyś składał się z dwóch torowisk – był więc szeroki i mógł w tym samym czasie przepuszczać nad Odrą dwa składy pociągowe jednocześnie. Niestety w wyniku działań wojennych jedna część wiaduktu została dotkliwie zniszczona i zagrażająca późniejszym rejsom barek na Odrze musiała być rozebrana. Jedna linia torów jednak zachowana była w całkiem niezłym stanie, toteż zaraz po wojnie most przebudowano, dodano jedno przęsło i do dziś dzień owy wiadukt usprawnia nie tylko połączenie kolejowe nad Odrą, ale i rejsy barek. Wciąż jedno przęsło jest podnoszone do góry za pomocą dźwigni i mechanizmów z czasów powojennych. Sama myśl technologiczna jednak budzi ogromne zainteresowanie inżynierów, bowiem sama idea owego mechanizmu podnoszącego wiadukt pochodzi jeszcze z przedwojnia, czyli wtedy, kiedy niemieccy inżynierowie most przebudowywali, by usprawnić żeglugę na Odrze.Dziś most kolejowy zwodzony w Podjuchach ma około dwustu metrów. Wciąż jeżdżą po nim pociągi, zarówno osobowe, jak i towarowe. Wraz z rozwojem kolejnictwa przęsła wzbogaciły się o trakcję elektryczną. Nie mniej ostatnie podnoszone przęsło wciąż trakcji nie ma, w innym wypadku zwodzenie mostu byłoby niemożliwe. Tutaj pociągi elektryczne przejżdżaa siłą rozpędu, co także można uznać za ciekawostkę technologiczną.Sam wiadukt kolejowy zwodzony w Podjuchach jest uważany za arcydzieło sztuki inżynieryjnej czasów przedwojennych. To jeden z najbardziej wartościowych zabytków Szczecina. Niestety chodzą suchy, że wspominany wiadukt przeszkadza w żegludze barek po Odrze, toteż są zakusy, by owy obiekt całkowicie rozebrać. Jeśli się tak stanie, będzie to wielka szkoda dla zabytków kolejnictwa i zabytków inżynieryjnych nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Niestety w Polsce ie dba się o takie obiekty i decyzje o rozbiórce dział sztuki i zabytkowych budowli podejmuje się dość łatwo, jak i zarówno pochopnie.Toteż jeśli ktokolwiek jeszcze owego zabytku nie widział, to zachęcamy do tego, by wybrać się do Szczecina Podjuch i obejrzeć ten obiekt. Na pewno warto, bowiem drugiego takiego ei znajdziemy w całej Europie.